Friday, May 22, 2009

KeSiBuKKaN YaNG BeRGaNDa...

Salam sayang buat semua blogger yang ibu kasihi. Windu..windu...windu...sesangat2 kat blogger2 dan juga blog ibu ni, itulah yang dapat ibu katakan dan luahkan. Serasa dah bersarang blog ibu kerana kebatasan waktu diri ibu dikala ini.

Hampir 2 minggu ibu tidak meng 'update' blog...hwaaaa (T__T)...semua sudah pasti paham dengan kepadatan jadual harian ibu sekarang ini. Sejak 4 hari lepas ibu sudah ambil seorang baby iaitu Insyirah bawa balik ke rumah untuk dijaga kerana ibu rasakan masih ada ruang untuk ibu melakukan kerja yang masih tertangguh dirumah.

Sabtu lepas ibu paksakan diri menyiapkan tempahan customer dari Puchong. Customer ibu sudah 'call' dan marah2 kerana sudah agak lewat dari perjanjian. Dengan ayat yang terguris sedikit hati ibu berbunyi begini "ITULAH KAK JUNE NAK SANGAT JADI PENGASUH, KAN DAH LAMBAT SIAP BAJU SAYA." Ya Allah....nape itu yang dia katakan,..dia tidak berada ditempat ibu, dia boleh berkata apa sahaja. Semoga dia tahu apa yang dia katakan.

Jadi dengan sedaya upaya dalam masa 2 hari sabtu dan ahad ibu siapkan baju sebanyak 2pasang baju melayu lelaki, sepasang baju kurung perempuan dan 2 helai kemeja. Keadaan rumah, bahan memasak semuanya anak2 dan hubby yang sediakan...ibu cuma masak apa yang sudah disediakan. Terima Kasih dan syukur kerana pengertian dari hubby dan anak2.Cuma Hakimlah yang ada juga terkeluar komen dari mulutnya "IBU...ASYIK JAHIT AJE??? IBU TAK BOSAN KE???..." Mungkin dia lihat ibu, lepas masak terus mengadap mesin lagi...x berhenti2.

Sepasang baju melayu ibu ambil masa lebih kurang 4 jam menyelesaikannya... baju kurung pulak lebih kurang 2 jam masa yang ibu ambil dan kemeja yang berlinen ibu ambil masa agak lama jugak selama 3 jam setengah tapi yang simple tu ibu hanya amik masa hampir 2 jam jugaklah.... adush mungkin sekarang ni ibu sudah agak 'slow' x macam zaman 20-an, sehari ibu boleh jahit 10 pasang baju kurung.....huhuhu

Alhamdulillah akhirnya pada pagi isnin 17 mei, ibu sudah meng'pos' tempahan customer ibu.
pos ke alamat yang tertera...
inilah cara kominikasi ibu ngan customer...
akhirnya jadilah baju seperti yang dibawah...hehehe
ini baju pengantin....tapi yang ungu tu kainnya macam 'reject'...
nak gosok susah..bila terlebih panas, cair plak kainnya...huhuhu
siap sudah baju pengantin 2 pasang baju melayu....
contoh kemeja yang diberi....
ini kain yang hendak dibuat kemeja....
jarang sangat kain untuk buat kemeja ni...jadi disiapkan dengan linen, tangan tidak berlinen.
agak cerewet utk membuatnya...
kemeja ini biasa saja dan kainnya pun mudah untuk dijahit....

Setelah hubby ibu meng'pos'kannya...ibu pun 'call customer' tu dan memberitahu sudah dipos tempahannya. Dia menyatakan akan meng'bank-in'kan duit ibu pada hari itu juga melalui 'maybank2u'.....Pada malamnya sebelum hantar hubby ibu sms dan tanya " dah bank-in??"
"belum sebab server prob. Besok pagi saya cashkan kat bank"..."ok"

Tetapi sehingga ke hari ini ibu masih belum mendapatkan bayarannya.....hwaaaaaaa
Semalam lagi sekali ibu sms dengannya.."hari ini x boleh bank-in lagi ke???" Boleh pulak dengan marah2 dia menjawab sms dari ibu berbunyi begini " keadaan saya kelam kabut sekarang ni, dengan suami masuk wad dan kedai saya jaga seorang...bukan saya x nak bayar. Kak June ni kalau duit nak cepat tapi kalau hantar lambat, saya kena marah ngan customer saya kak june mana tau".....ibu membalas "ok, maaf atas segala2nya"

Ya Allah....hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan ibu dikala itu...selama ini memang ibu x pernah lambat dari menjahit tempahan darinya. Kekadang tu dia hantar masa yang diberi hanya seminggu untuk ibu siapkan dan ibu dapat menyiapkannya dengan tepat dan pernah kerana takut lambat dihantar melalui pos, hubby pergi hantar 'by hand' dan tanpa mengcas apa2 bayaran pun....waima duit tambang pun ibu x mintak walaupun dia ada menyatakan nanti dia bayar duit tambang tapi senyap begitu sahaja......

Selama ini memang ibu poskan duhulu tempahan bajunya, duit kemudian dan memang x pernah cepat pun bayaran dibuat paling cepat pun seminggu dan pelbagai alasan yang diberi...cek tak clearlah, saya berada diluar kawasanlah, x sempat nak pergi banklah dan bermacam2 alasan lagi dan ibu terima dengan redha.

Dan tidak tahulah kenapa pada kali ini ibu mintak dia bankkan duit terlebih dahulu sebelum tempahan baju sampai ke tangannya...sebab ibu rasakan seolah2 ibu macam peminta sedekah bila asyik bertanyakan,..'dah bank-in???' Kadang macam terasa malu seolah2 ibu ni terlalu meminta2 ke???? atau mungkin ada hikmah yang tersirat disitu yang tidak dapat ibu ungkapkan lagi....

Wajarkah ibu memintak setiap kali dia lambat bankkan duit?????
Atau ibu patut tunggu dan tunggu sahaja dengan sabar?????...
Mungkin ibu sudah patut bersara dari mengambil temapahan????...
Jahit untuk diri sendiri dan keluarga sahaja????....
Mungkin ibu kena bersara dari 'dunia jahitan' ini buat sementara waktu bagi menumpukan penjagaan terhadap baby twin ke?????
Bolehkan ibu bersara sedangkan jahitan ini sudah sebati dengan diri ibu, selama 19 tahun ibu bersama dengan jahitan............

yang dibawah ni tempahan dari jiran ibu aje...masih dalam proses menyiapkannya.....huhuhuhu manyak lagi nak jahit ni......(T_T)

9 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

eeee...geram plak nuar dgr ada customer camtu!

kalau dia yg sibuk tanya biler baju nak siap, ni kita tanya dia biler duit nak masuk...dia marah plak...eeee...geramnya! ibu sabar k...huhuhu :(

ibu teruskan menjahit tu sbb kalu itu rezeki yang dh Dia rencanakan tuk ibu, watper nak tinggalkan dunia jahitan dan ibu punya bakat tuk menjahit dgn baik...bukan semua ibu2 yg leh jahit tau...

nuar percaya ibu pandai bahagikan masa mana nak jaga baby asuhan, keluarga ngan menjahit lagi...ibu percaya ibu boleh buat, ibu teruskan...you're multitasking mom! salute!

:D

nnt ibu suwoh org bank in duit pendahuluan dulu lah...dah siap baru kasi yg sebahagian lagi tu...lagi ok kot cara tu...dari ibu penat2 siapkan baju tuk org tup2 diorang x bayar...penat tau bu...jgn lupa keep on contact org tu...hak kita hasil titik peluh kita bukannya kita meminta2...

maaf ibu...nuar emo...ngeee... :D

asalamualaikum

Afrezal Karim said...

lawa hasil jahitan eibu june.. kemas jer tengok.. mana tau nanti boleh tempah kat june pulak.. next time :). neway is good to have family yang supportive and understanding macam anak2 dan hubby you.. keluarga bahagia tu :)

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam ibu...
kalau dah biasa menjahit mmg susah nak berhenti.. tp untuk tak sakit hati, pilih customer dan ikut setakat kemampuan. Yang banyak songeh dan jenis 'asyik' kita je nak faham dia, elakkan. Bukan apa kita tak sakit hati menadah telinga mendengar buah pedas dari dia... dan tak menambah dosa kita! heheh

zara said...

Assalamualaikum ibujunes,
Pandai sungguh ibujunes membahagi-bahagikan masa. Tapi kesihatan perlu dijaga juga. Terima kasih ibujunes kerana sudi lepak di blog akak.

Ibujunes, lebih baik ibujunes buat pembayaran online. Bila dah terima kain, suruh customer bayar online. Dah bayar baru jahit dan post. Mudah ghitewww...

Buat macam pembelian buku secara online tu... mudah kan..

Kuatkan semangat dan tabah menghadapi segala dugaan.

iKa said...

Salam ibu..
cantek tol bju2 tu..kemas ibu mjhitnye..
tapi..ika xpuas ati tol ngn customer ibu tu..
at lst..die patotnye bg deposit dlu kew..ape kew..
ni ader kew patot nk marah2..
ingt ibu robot ape..
xkan la sehari dua die xley bsabar..
bayr pom lembab..
patotnye dier ade timbang rse..
kirenye adil da tu ngn barang die lmbat smpi sbb dier nk bnk in duet pom lembab..xplu marah2..
bg ika..
sgt wajar ibu mntak duet tu..
tu hak ibu..
teruskan buat skiranye ibu rasakan benda tu btol..
xplu rase bsalah..
dan xplu bhnti dr mjahit..
sbb itulah diri ibu sbnrnya..
go..go..ibu..
jgn pnh bhnti dr bjuang ibu!!

(utk ibu)

Maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya dari kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman

(QS. Al-Anbiya:88)

........

Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH, sesungguhnya tiadalah yang berputus asa dari rahmat ALLAH melainkan orang-orang kafir

(QS. Yusuf:87)

hve a nice day ibu..
smile always...

idasm said...

salam ibu junes...
memang mcm tu karenah pelanggan ni... ida pun selalu hadapi. masa tempah nak mcm2 n tau nak perfect aje. bila dh selesai, buat dek aje... makanan pun dh hadham dh selamat masuk tangki dah.. tp duit belum dpt lagi..
tp ibu jangan bg can.. terus ake contact customer tu.. kita minta hak kita... bukan org lain punya.
sabar ye kak...
akak .. kalau ida nak tempah baju ngan akak boleh ke... pakai pos aje.. hehe.. ida serius ni... baju blaus.. berapa sehelai yea...
take care yea...

crescent said...

eee saketnye ati ngan customer camtu!! sabar je la ibu..klo dia cakap camtu kat depan cres, sure cres da x amek tempahan dari dia lagik. dia ingat dia sorang je ada probs ke? isk ape ke jenis orang camtu!

isk even cres tak alaminya..geram!
sabar tau bu,
and jaga kesihatan taw! itu penting.
cres doakan ibu tabah menghadapi dugaan :) keep fighting ibu!

ibu aira said...

salam ibu.. saya follower baru dlm blog ibu. geramnya baca entry terbaru ibu.kalau dah jadi mcm tu, tak payah lagi amik tempahan dia bu. senang tak payah rasa sakit ati lg. biar dia cari tailor lain. dia ingat dia bagus sangat! geramnya.......

Arief Rahman Heriansyah said...

nampaknya kita sama-sama sibuk,Mi...

Arief juga banyak tugas di sekolah.Sebentar lagi Arief akan menghadapi ujian.Doa'kan Arief agar bisa lulus ya,Ummi...