Thursday, July 9, 2009

H1N1...DaH SaMPai KLuaNG???

Pada isnin lepas....anak-anak ibu balik dari sekolah tidak sempat apa-apa terus aje bercerita perihal virus h1n1...Sekolah Amirah (along) 3 orang murid disyaki dijangkiti h1n1...mereka yang disyaki semuanya baru pulang dari rombongan ke Singapura.

Haa????...Adush..macam terkejut dan tidak sangka-sangka pulak. Ibu sudah tidak tentu arah jadinya... Eh..iye ke??? Selalu dengar kat berita mangsa yang dijangkiti berada di Kl, di JB, rasa macam jauh dari tempat kita...kalau dah sekolah anak-anak ibu rasa dekat ya amat....

Macamana ni....rasa macam betul-betul kecewa sebab selama ini buat endah tak endah aje... Terus aje suft internet cari tentang virus h1n1...kena ambil tahu ni...kena tahu ni cara penularannya dan cara pencegahannya... Bila sudah dapat maklumat, ibu termenung sekejap...virus ni mudah sangat dijangkiti...Ya Allah.
Adoi ngapelah boleh buat tidak tahu aje selama ni ya...dalam hati hanya mampu berdoa supaya semuanya bebas dan terhindar dari wabak yang boleh membawa maut ini.


Petangnya semasa baba dan mama twin datang mengambil anak-anaknya berbual juga tentang ivirus yang kian menular dan baba twin menyatakan seorg murid sekolahnya juga disyaki dijangkiti virus h1n1 kerana emaknya baru pulang dari luar negara.
Kekadang tertanya-tanya jugak dihati...mereka-mereka ini sudah tahu wabak ini sekarang sedang melanda kenapa sebok-sebok hendak ke luar negara memang sengaja hendak mencari nahaslah tu....hahahah ibu sudah emo disitu....

Sebelah malamnya ibu sudah susah hati sesangat dalam pukul 10 malam semasa Amien pergi mengambil Amira dari tusen ibu baru teringat hendak membeli topeng mulut tapi farmasi sudah tutup...hwaaaa(T_T)...Tidak tahu apa yang harus dibuat akhirnya ibu pun talipon hubby menceritakan virus h1n1 sudah sampai ke Kluang, tapi belum disahkan lagi....


Esok masih ada masa tidak perlu tergesa-gesa, apa yang patut dibuat perlu buat dulu...berdoa dan terus berdoa itulah yang sebaik-baiknya dapat kita lakukan seperti kata Nik Fauziah--->sihat sakit ni Allah yang beri.. bukan sebb jangkitan.
Ibu ini memang suka sangat gelabah tidak tentu pasal....heheheh. Tetapi bila kita sudah berkongsi cerita dan luahkan apa yang terpendam rasa lega dan rasa takut pun agak berkurang....terima kasih Za dan terima kasih Nik sebab sudi dengar cerita ibu....(^_^)

Hari rabu anak-anak ibu ke sekolah dengan memakai topeng mulut setiap orang...ada jugak yang tidak mahu kononnya malulah takut disekolah nanti dia sorang aje yang pakai... Ibu cakap tak kira pakai jugak kita kena mencegah sebelum dijangkiti ,jangan pulak nak ikut orang.... Anak-anak ni memang bermacam-macam perangai...tidak tahulah ibu kalau disekolah nanti topeng mulut tu hanya tersimpan didalam beg sahaja...

Amein cakap kat ibu sebelum ke sekolah...."ibu nanti kita senyum awek tak nampak".... "banyaklah kau..."
Amirah punya komen pulak...."ibu tadi kat kelas along,..along sorang aje pakai. Kawan along cakap.. Polis Mira kau kena h1n1 ke??? Along balas balik..aku mencegah..koranglah nanti dijangkiti...Dah tu ibu...besok kawan-kawan along sume pakat nak pakai topeng mulut"...hehehe
Athirah punya komen..."Ibu tadi semua orang panggil angah nurse, dahlah pakai uniform PBSM, pakai pulak topeng mulut...."hahahaha
Adilah punya komen..."ibu ...tadi kat sekolah akak cuma 4 orang aje pakai topeng mulut dan cikgu akak cakap siapa yang tak ada tu bolehlah pakai barut adik dia....dan ada kawan akak tu tanya, barut tu apa cikgu???....hehehe..Ibu jangan marah ya...akak punya topeng mulut kena sambal.." hahahaah....tak matang lagi anakku ini...
Ini Hakim....pakai jugak tu walau hanya duduk rumah...hehehehe

13 comments:

RainTurb said...

pertamax_^

hati-hati tuh

Sis-Lin said...

betui tu,cegah lbh elok dr mengubati...

lin demam smlm gi klinik,takot gak kan,gi amik sampel hingus dan air tekak,so alhamdulilah x de apa2...

harap famili ibu di jauhkan...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ya hampon...lucu plak baca keletak sowang2 anak ibu nih...ada2 jer alasan manjer dier yer...hihihi...

tp nuar pong tak pakai...doa2 terhindar dari penyakit pelik ni...huhu

idasm said...

alahai mcm gaya diorang ye kak.
tp yg paling masuk, yg pakai uniform polis dan nurse tulah.. mcm real aje..
akak jgn risau sangat , minta doa byk2 dr tuhan.
ida tu hari masa nak pergi hong kong pun risau semacam jugak.. tp lepas suami kata ..takpe kita doa n tawakkal ajelah.. nak buat mcmn kan...ida pun doakan utk akak sekeluarga yea, minta dijauhkan... amin!

ain said...

betul tindakan akak ni. cegah itu lbh baik dr mengubat kan kak!

♡ Eibu June's ♡ said...

Rain Turb...^_^
salam kenal dan time kaseh kerna menziarah.


salam lin...^_^
semoga lin cepat sembuh dan berdoalah semoga kita semua terhindar dari wabak yang merbahaya ini...insyaAllah.


salam nuar...^_^
anak2 mmg bermacam perangainya...
Nuar kena pakai tau...sebaiknya kita mencegah, tak begitu???...


salam ida...^_^
time kaseh ida...setelah kita berusaha apa yang termampu dan berserah serta bertawakkal kepada Allah itulah yang sebaik2nya...


salam ain...^_^
betul3x...jadi pastikan ain juga mengambil langkah berjaga2...

dhan said...

comel jer masing2 ibu... xbleh tahan si amien tu.. bleh plak alasan takut awek xnampak..
pesan kat amien.. lukislah gambar mulut kat topeng.. so nampak dia sentiasa senyum... hehehehehe

adanzz hanzz said...

hahahaha..adoi ibu niee..nanti beli kat saya satu ibu eks..nak gak..hehehhe..bahye ibu yek dah sampai kluang..takutnyee..xnak laa datang umah ibu..hehehe

s0me0ne said...

ai eibu.. hihi.. kite da berade di penang semule... :p
wa.. geram je tgk adek2 pakai topeng mulut.. pencegahan h1n1.. hehe.. :)
sampai ke adik akim pn sebok pakai gak tue..
kembar ber2 tue pakai gak ke ? hehe.. :)

bangibookseller said...

Sila berkunjung ke http://bangibookseller.blogspot.com/ untuk mendapatkan buku-buku bacaan umum dalam B. Inggeris. Buku kanak-kanak, remaja, dewasa, semua ada… Senarai lengkap sentiasa diupdate, kalau ada titles yg dikehendaki atau apa-apa pertanyaan sila email ke bangibookseller@yahoo.co.uk. Terima kasih.

kak tyea said...

ibu, saya demam dr semalam..sedih gak bila kawan2 usik kata saya H1N1..huhu...mujurla cuma demam besa je...

Arief Rachman Heriansyah said...

"السلام عليكم كيف حالك؟"
Salam Ummi

Masyarakat Indonesia juga lagi gempar dng virus H1N1 (Flu Babi) ini.

Mudah-mudahan kita semua terhindar dan selamat dari penyakit yang mematikan ini.Amien...

Aiydalela said...

Salam ziarah..

Gelak sorang2 je baca entri ni..esp pic yg last tu..

comey!