Sunday, July 5, 2009

JoM MaKaN...


Durian....durian....durian....hehehe ^__^
Suka sangat makan durian...minggu lepas dah makan durian, minggu ni mintak lagi beli dengan atok twin...rm20 termasuk dengan manggis.
Ayah twin hantar 13 biji durian dan setengah plastik beras manggis.
Apalagi ibu ngan anak-anak..malam durian, bangun pagi sarap durian, tengahari durian lagi.... hahaha selagi tak habis selagi itulah dok makan durian aje....
Hakim dengan muka pelik..."ibu suka sangat ke durian...sedap ke durian..."
ibu dengan lagak selamba cuba masukkan durian ke dalam mulutnya..."tak nak...busuk..."
Rugi sungguhlah...anak lelaki ibu sorang ni tak makan durian, orang makan durian dia duduk kat dalam rumah sorang2....katanya "busuk...."

Minggu lepas ibu masak bubur kacang durian tapi lupa plak nak amik picnya....huhuhu
Dalam 13 biji durian tu adalah yang tak boleh dimakan...rasanya tawar, apalagi buatlah 'serawa durian' pulak minggu ni...
Bagi keluarga ibu kalau ada durian tak buat serawa ni rasanya tak lengkap musim durian tahun ni....hehehe (memandainya...abaikan saje kata2 ku...)
Serawa durian ni kami makan dengan pulut yang dimasak...yum..yum...yum...
Di blog 'ain' serawa dia warna putih, ibu punya plak warna coklat kerana ibu letak gula melaka..itu ajelah bezanya....
layannzz....
Ni gambar buah manggis....hahaha
Tetiba aje kenalkan buah manggis, sebenarnya mak kata kalau makan durian kena ada manggis sebab.....makan durian ni badan jadi panas, kalau makan manggis boleh cover balik....hehehe
Jadi mak kata....tak perlulah minum lagi air kat dalam kulit durian tu...huhuhuhu
Saje je snap pic ni...Hakim cakap "Ibu...Hakim suka buah ni"
Ibu pun cakap ngan dia.."lain kali kalau nak makan buah manggis ni dik...kena kira bilangan yang kat bawah ni tau..."
Hakim pun dok mengiralah..."1, 2, 3 ,4 ,5 , 6...ada enam ibu..."
"ok..jom kita buka dan tengok berapa isi dalam dia".
"1, 2, 3, 4, 5, 6...enam jugak bu..samakan".
"ingat ya sayang kalau nak makan manggis lain kali kira dulu kat bawah dia ni..."(ajaran sesat ke tu???...hehehe)
Meleret hakim senyum kat ibu...sebenarnya masa kecil2 itulah kerja ibu kalau nak makan manggis memang ibu akan kira dulu sama tak benda kat situ ngan isi dalam dia...sampailah sekarang ni kalau nak makan manggis ibu tetap kira jugak...
Dan sampai sekarang ibu tak pernah lagi jumpa tak sama bilangannya dengan isi dalam tu...
Atau ada ke sesiapa yang pernah terjumpa bilangannya berbeza????

9 comments:

ZARA 札拉 said...

hitam2 si tampok manggis..hehehe~

durian kat rumah dah habis..manggis juga habis..uhuks~

kak tyea said...

ibu...saya nak durian..kat sabah mahal gila2..3 biji nak RM 20..huhu

ain said...

ooooooooo...baru ler sy tau isi manggis bilangannya sama ngan bunga kat bontot manggis tu.

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

buah manggis punya bilangan pn ibu take note yer...kikiki

Arief brian said...

Waah......Arief mau donk durian sama manggisnya,Mi.....^_^

Minta ya....satu aja!!! he..he..

Coz,Arief juga suka bangetz makan durian dan manggis ntu...

Leeza said...

salam june...
takde keje lain nak menjeleskan aku ni....takpe, za tunggu musim buah kat sarawak, that time my turn pulak. keh3.

Riezal said...

mai laa penang eibu.. penang skang 1 biji besaq kaa kecik laa semua seringgit.. bawak jer tupperware siap leh pilih isi.. hehe..

♡ Eibu June's ♡ said...

salam zara...^_^
walaupun hitam ku pandang manis...kihkihkih

kalau dah habis kena beli lagilah nampaknya sebelum habis musim....


salam tyea...^_^
pergh...mahal tuuuu..
kalau nak kirim pun jauh sangat, nanti bila dah sampai busuk dah...hehehe

cian dia nanti tunggu murah skit baru beli banyak2,kadang kalau mula2 berbuah peniaga mmg letak harga tinggi...


salam ain...^_^
akak pun dah tak ingat sape yang bagi tau tentang tu sbb seingat2 akak dari kecik dah benda tu akak tau....hehehe


salam nuar...^_^
ibu sudah gelak guling-guling ni...ngeee


salam arief...^_^
amik aje yang mana nak, brape banyak pun yang arief nak, ummi bagi....heheheh (boleh gitu????)


w/salam za...^_^
hahahaha....apa boleh buat za.


salam riezal...^_^
wahhhh...murahnya..kalau dekat pasti ibu pergi tapi apakan daya ibu diselatan durian murah tu diutara....keh3

zara aluwi said...

Assalamualaikum ibujunes,

Wah... pengat durian tu sedap nyerrr... teragak pulak nak makan pengat durian ni. Tapi kat tempat akak durian baru berbunga.

Lazim buah manggis isinya mengikut tapak bunga di buntut buah manggis tu. Kalau lima coraknya, 5 lah isinya. Belum pernah lagi bertemu isi melebihi dari corak berkenaan.