Sunday, February 8, 2009

PeRgI UmAh MeNtUa...

Assalamualaikum..wm. wb..



Hari ni pergi umah mentua....
Dan jangan terkejut tengok gambar yang ibu dah upload ni...
Kali ni ibu pergi ke kebun belakang umah mentua...
ape lagi snap lah beberapa keping gamba..
Sejak kawin inilah bru jengah kat blakang tu..x sangka pulak..byk pulak pokok2 kat ctu...
Bukan x nak pergi kebun...tapi bila nak pergi je, mak mentua mesti ckp
"x payah banyak nyamuk"..sbbnya kulit ibu ni pelik skit alergik...
kalo kena gigit nyamuk nti jadi kudis...Dah 16 tahun baru dapat jengah..hehehe
apa punya menantu....huhuhu
Yang kat atas ni di panggil bunga kantan atau nama saintifiknya Phaeomeria speciosa.


Anak ibu ni sebok sruh amik gambar dia pegang bunga kantan...
kalo nak tau lebih lanjut pasal bunga kantan boleh klik kat sini

Ha...tau x pokok ape ni???Ini lah pokok kemunting...
Nama saintifiknya Rhodamyrtus Tomentosa..
Kalo nak tau lebih lanjut just klik
masa kecik2 dlu selalulah petik kat tepi jalan..
sekarang dah x ade...

Ingat lagi masa ngandung anak ke2 bole pulak ngidam makan buah kemunting ni..
tau kat mane baru jumpe...mase on the way pergi Trengganu...
hubby berhenti jap kutip buah tu...huhuhu
bila igat balik kelakar pun ada...boleh pulak ngidam buah kemunting..ish2!!!
Tapi x pe... mentua ibu amik benih tanam kat umah dia..

Ni gambar yg ibu snap ni atas tangan ank ibu...buah kemunting yg dah masak...
Seronok sangat sbb bila dtg mesti kutip makan...
Tapi anak2 x makan dia cakap x sedap...
diaorg kutip...ibu yang makan..hehehe

Yang kat atas tu pulak buah salak juga dikenali dalam bahasa inggeris snake fruit.
Sementara dalam ilmiahnya adalah Salacca zalacca...
Kalo mau tahu info lanjut klik di sini..
Itu tangan hubby ibu tengah kopek buah salak..
Kat kebun mentua ibu ada gak tanam pokok ni..

Ini pokok salak jantan...
Mak mentua ibu yang ckp..cam pelik..ape lagi snap jugaklah gambar..
Saje nak kongsi ngan pembaca sume..


Ini pokok salak betina...Mak mentua gak bagi info ni...
Nampak x tangan tu...tgn hubby ibu la tu dok memetik buah salak..
sampai luka2..buah ni byk duri, macam pokoknya jugak...

Mak mentua ibu cakap...bunga pokok jantan tadi diletak pada
pokok bunga betina..dan hasilnya buah banyak cam pic kat atas tulah...
Buah tu masih kecil lagi belum boleh dipetik..
Banyak jugak pokok buah salak kat kebun mentua ibu...
Selain dari pokok2 yg diatas banyak lagi pokok2 lain...
seperti pokok durian, pokok dokong, pokok manggis...

Tapi x bole nk upload kat cni..lame sgt..
Byk gaklah ibu snap gamba kat kebun mentua...
Sampai mak mentua ibu ckp.."ha..sudah menantu aku..sume gamba dia nak amik..."
cam malu plak dia ckp camtu...heheheh


Ini pulak gamba bapak mertua ibu ngan ank ibu Hakim...
mana hensem???.....hehehe
Dah penat amik gamba kat kebun suruh plak Hakim bergamba ngan to'ki dia...


Kat bawah tu gambar ibu mentua ngan bapa mertua ibu...
tak kan letak gambar bapa mertua aje kan..sian mak mertua ibu..
masa tu raya..hubby ibu lah tu tengah mintak maaf...
Mintak maaf bang,... banyak2 tau..hehehe

6 comments:

adanzz hanzz said...

huhu..ka rumah..tok enah eer..macam xpernah tgk jeer.huhu,gerangnyaa..mcm pic letak..xpe nti sy kena wat lagi canggih dari ibu.,.huhu

crescent said...

waaa bestnya.. org pon da lame x jenguk kebun ayah org..

hehe
cam rindu plak kat rumah skrg nih..:P

Idalara said...

Bila tguk ibujunes g umah mak mertua..teringat ida kat mak mertua..wlupun ida dah berpisah dgn hsb namun mak mertua tetap mak mertua smpai mati..
bestkan dpt pglaman mcm tu..
masih ada lg buah kemunting..dah berpuluh tahun ida tk mkn buah kemunting..

sam said...

Info yang menarik tentang buah salak..

LiYAnA sYAmiMy ♥ said...

Buah Salak.. fav mak saya..

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Salam ibujune,
pertama kali masuk blog ibujune.
Ya, Allah bila tgk buah kemunting tu teringat waktu kecik2 masa pegi rumah tok sedara.. rumah dia atas pulau (pulau persendirian).. banyak pokok tu.. kami suka merayau atas pulau dia cari kemunting dan buah jambu arang.