Tuesday, March 3, 2009

AnAkKu HaKiM...

ASSALAMUALAIKUM WM.WB.

Hari ini bila ibu bukak blog tgok kat sebelah kanan
'Selamat Ulang Tahun Sayang'...lagi 1 hari
anak ibu yang bernama Hakim akan menyambut ulang tahun ke 4.
Semalam ada ibu bertye ngan dia
"adik nak apa kalu cukup 4 tahun nanti?"
Tau apa jawab dia??..hehehe mestilah x tau kan sbb ibu blum bagi tau lagi,..

Inilah yang anak ibu nak..camne erk??Amik ko tye lagik...huhuhu
2, 3 kali pikir gak nak bagi jawapan yang agak wajar buat anak ibu nih.
Sebab dia ni selagi dia x dapat jawap yang memuaskan hati dia selagi tu dia akan bertye dan bertye...Ibu pun bagitaulah begini,
"sayang kat Kluang ni x derk orang boleh buat kek cam gini..kek cam gini kat bandar besar aje sbb nak buat dia susah sgt."
Alhamdulillah dia terima dengan baik nmpknya.
Lepas 1 perkara...

"Yang macam ni kan senang je bu...same ngan bantal peluk cars Hakim."
Apa lagi yang patut ibu jawab ni...
"Macam ni pun dia orang x pandai nak buat sayang."
"Ngape erk bu..susah ke?"
Senyum dan anggukkan ajalah, sbbnya kat area umah ibu mmg x derk kedai yg boleh buat kek cam gituh.

Nilah permintaan anak ibu seterusnya.
Hujung minggu lepas kami sekeluarga pergi ke Kluang Parade,
adalah pameran pelbagai eksesori yang unik2 kat kedai tu...kita orang masuklah tgok.
Amoi juru jual tu siap offer kalo nak bergambar boleh...
apalagi adik Hakim trus jerk naik posing kat atas moto tu.
Camne tu..sape nak jawab kalo dah anak ibu mintak moto nih...
aduyai..anakku nak kayuh basikal pon x pandai lagi sayang...
"Tunggu besar skit ye..kalo pandai belajar dengar cakap ibu ngan ayah dapat yang lagi besar dari ni.."ayat memujuk ibu. Alhamdulillah dia paham bila terangkan dengan lebih2 detail.

Ini bulldozer yang ada remote control...
Sesaja jerk amik gambar sbb suke tgok dan harganya pon bole tahan gak 'cantik'.
Kurang 10sen rm 100. cuci mata ajelah.
"Kita tengok2 aje ye sayang..kat sini mahal2 tau."
"Ngape ibu x de duit ke??..Pergilah bank..."
Adush anakku.....
sebagai ibubapa memang kita sedaya upaya untuk memenuhi impian mereka
tapi biarlah ikut kemampuan yang terjangkau oleh kita.
Bak kata orang lama..'ukur baju dibadan sendiri'.

p/s: Adanz nilah moto yang adik Hakim cakap tu.....hehehe(~_~)

7 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

pergi bank disuruhnya...haha

Mummy Dasy said...

g bank kak hahaha...budak² skang ni ada jek jawapannye...Huish bajak tu bestnye tapi kecik lagi nnt cepat rossak..

arnirina said...

BETOL LA KAN..KALU ANAK2 MTK PASTU X DPT NAK BAGI..KITE RASE CAM..AH..X SAMPAI ATI..TAPI APAKAN DAYE..:)

khairul onggon said...

utamakan anak2... saya selalu perati.. klu seseorg tu gi shoppingkan, dia mesti lebihkan utk anak dulu... utk si dia lain kali takpe... hehehehe....

zara said...

Salam ibujunes,
Pandai ibujunes memujuk Hakim. Separuh kanak2, akan menagis berguling-guling kat situ jugak selagi tak dapat. Kalau permainan tu murah bole gak belikan... ni lagi 10 sen nak 100, main sekejap dah punah... alahai...

♡ Eibu June's ♡ said...

~Anuar Kamaruddin~
Itu yang dia tahu,kat bank ada duit..tp sume duit ibu dia ke...hehehe(~_~)

~Mummy Dasy~
Btul tu..kalo murah x ralat sgt nk bli, bdk2 mana tau nk jaga mainnan dia.

~arnirina~
sume ibu berperasaan begitu arni...tp apakan daya...(T_T)

~khairul onggon~
Boleh dikatakan sume ibubapa begitu khairul.

~Zara~
Alhamdulillah zara, buat masa nih x pernah lagi dia guling2 bila x dapat apa yang dia nak, mintak2 dia x kan mcm tu sampai bila2..insya-Allah.
Tapi kalau kita dah janji dengan dia mesti kena tunaikan sbb dia akan tuntut selagi x dapat.
Sume ank2 ibu cam gitu...sbb itu ibu takot nk janji sesuatu yang x mampu kita nak bagi.

idalara said...

bila bc n3 ibu ni teringat masa bday anak ida Aiman...mng Aiman tak kisah bila ida kata Abg..ibu ada masalah kewangan masa bday abg ni...so ibu belanja makn je ok..nnti bila dah ok ibu bg apa abg nak...tp aiman jawab..tkpe ibu..belaja makan pun kira dah ok..terharunya ida sebagai seorg ibu...sememangnya ida tak pernah lupakan tarikh penting anak2...untuk membahagiakan mereka kdg2 ibu snggup berkorban apa saja.