Monday, March 23, 2009

SuDaH BaLiK DaRi KaMPuNG...

Jom layan gambar kat kampung....
Gamba2 ni buat tatapan anak2 saudarayang dah lame rindu kat rumak atok diarang...
Sebab sekarang emak ibu sedang buat beberapa perubahan dibahagian dapur...
Kak ngah pesan sruh ibu upload pic byk2 kat n3 nih...
Juga buat tatapan adanz, kak ong dan raspan...
Rakan2 blogger yang sudi juga dipersilakan...huhuhu

Pandangan dari sisi kiri...
Bila cucu dah balik...tingkap2 sume terbukalah...
dah nak senja nih...barulah kamera ibu bole snap pic2 nih...
Rumah mak ibu dibina tahun 1970 tahun ibu lahir tu dan
rumah ini dibina sendiri oleh arwah toki yang baru aje kembali kerahmatullah tu...

Pandangan dekat dari sisi kiri....Kat depan ni, tingkap panjang...
bahagian depan ni sudah mendapat sentuhan baru..

Pandangan depan...

Pandangan dari sisi kanan...
Kak ngah sinilah bilik atok yang baru buat tu....
Nampak..kan,hehehe


Suasana dalam bilik mak ibu dah jadi tempat memasak...
sebab dapur x siap lagi...besepah sangat cian uculah yang paling penat...

Ni toilet baru kat bilik atok...amacam okey x???
Kak ngah? adanz? kak ong? raspan?
ade nak komen...hehehe

Dahulu cam gini...

Sekarang dah bertukar cam gini...
gerobok batu dah x derk ye...jangan terkejut n pelik bila tgok...

Dulu pintu dapur ada 2...

Sekarang dah jadi 1 aje...hehehe
Ini dari pandangan luar...

Pandangan dari dalam rumah...
hehehe..sowi nana ibu letak pic kamu disini...
Cucu2 dok bergotong royang mengecat umah atok...
yang belakang tu tunggu turn ke jadi pemerhati...hehehe

Sudah ade syiling disitu...
kalo x nampak abaikan saje...hehehe

Bilik air dah berubah wajah...

Gambar dalam bilik air...

Separuh sudah pasang mozic (iye ke ejaannya..kalo salah abaikan saje disitu..)
Pilihan warna kali nih hijau pulak....

Bergotong royong disitu...
Bang Man menyudahkan kerja mengecat sambil diperhatikan mak.

My hubby biasalah tugas wayering nih jatuh pada dia...
4 hari x cukup untuk menyudahkan pendawaian nih...
malam ahad tu ibu sampai umah pkul 12 malam tepat...
Ada lagi yang belum beres disitu.

Sekarang kita layan gambar kat dalam rumah pulak... hajat seseorang nih...hehehe

Pintu yang kelihatan tu , pintu masuk...dari depan
Terdapat jugak perhiasan dinding 'bunga gewang'...

Pandangan dari dalam tingkap panjang yang memenuhi ruang tamu di rumah mak
masih mengekalkan ciri2 rumah lama...

Ruang bersantai anak2 cucu bila balik...
senang cite tempat lepak2 beramai disini...

Kita layan barangan lama yang terdapat dirumah mak ibu..
Terdapat 2 biji pasu lama yag turut jadi perhiasan oleh ucu(adik ibu yg bongsu)
terdapat juga gamba2 lame disitu...

Ruang mengaji mak ibu disitu..
terdapat juga 'gerobok telinga'...hehehe
sume org kat umah mak ibu panggil begitu.....
dah kira antik sbb sebelum ibu lahir gerobok tu dah ada...

Ini kerusi rehat dari kayu chegal yang dibuat sendiri oleh arwah toki...
semmgnya arwah seorang yang memiliki bakat seni...

Terdapat hiasan siput2 yang sudah bertahun2 lamanya...
juga almari hiasan ini...

Ini juga barangan lama yang masih kelihatam utuh...
'gerobok cermin terang'...itu nama yang diberi...hehehe
cawan dan pinggan mangkuk disitu sudah berkurun lamanya
tapi masih boleh dipakai hingga kini...bila ramai2 berkumpul
barulah dia keluar dari tempat beradunya....hehehe

Ini 'gerobok kasut'....
juga sudah wujud sebelum ibu lahir lagi...dah jadi barangan antik.

Ini telap @ keleta...
pernah dengar ke name tu???hehehe
x pe lah..itu kami sekeluarga panggil, tempat letak kuih2 raya...
jadi skang nih berehat aje kelata tu...

Ini juga barangan antik yang sudah tidak terdapat dipasaran lagi...
Botol2 kaca pepsi dan coke bertutup besi yang berusia lebih dari 30tahun..
baru2 ni tukang yang vat rumah mak ibu sudah pecahkan 3 biji tanpa sengaja...
mana nak cari lagi skang nih...pernah jumpa x???

Inilah 'tempayan naga'....
masa ibu kecik2 dulu mandi air kat dalam nih...sejuk sangat tapi best!!!
Teringat mandi air perigi dan diisi ke dalam tempayan ni...

Haa...ini kaki bunga yang dah berkarat...
adik ibu yang kreatif tu mintak ibu catkan dengan warna silver...
fuh,.. jadi baru semula...huhuhu

hahaha....sowi eh..
ni antik x???..kalo balik kg mmg kita org akan tidur dalam kelambu...
anak ibu hakim cakap...ibu rumah atok macam ada air-corn....sejukkkk sangattt!!!
Kelambu ni bukan sahaja untuk menghalang dari gigitan nyamuk
juga untuk ke nyamanan...dari udara sejuk yang mencucuk hingga ke tulang hitam...hehehe

p/s; Kalo sesiapa yang kampungnya berada dekat dengan laut pasti tau suasana kampung bagimana...pulak rumah kayu...memang sejuk sangat x perlu air-corn lagi dah....
--> Maaf kerana n3 kali nih banyak sangat gamba2 cam promote plak...hehehe
--> Buat kak ngah..adanz..kak ong..raspan.. moga terubat rindu kat kg...
--> Mungkin kalo kamu sume balik nti rumah atok dah siap dah...
--> Jadi layan aje gambar disini yeee......

5 comments:

♫♫Remaja Komputer♫♫ said...

wah!!
best nye kg ibu...
syok..
herm..
cam nk terase duk kg..tp sy sendiri tkde kg..hehehe..kg bandar ade r..
tu pon dh moden..

mykrk said...

Salam. Boleh tahu tak? Di mana kampung ibu tu? Johor juga ke? Johor kat mana? heh, menyoal kemain..... bukan apa, saya pun Johor....ntah2 sedare.....

MiszAsha said...

Salam... Eibuu... Geram nye tengok umah atok dah renovate.. cantik sangat!! Rindu rase... :) Tgu yeeee nanti i balik..

♡ Eibu June's ♡ said...

~Remaja Komputer~

salam remaja komp. jomlah ikut ibu balik kg. nanti ibu bwk pergi jalan2...hehehe, kalo sudilah.


~myrkk~

salam myrkk. -kg ibu kampung semanyir, endau johor. Iya ke kite sedara???

Ibu x tau nak tulis komen kat mane pada myrkk ni???

~Miszha~

salam kak ong- jom kita balik ramai2, kita serang umah atok....hehehe

tentu atok ngan toki kamu seronok...

Anonymous said...

ibu nak balaik laa..windu lak rase..hehehe..xpe ibu duit dah dapat nie tinggal nak balaik jer,.hehehe..ok